Kommunikation er en spændende størrelse, der kan arbejde imod dig, hvis du bruger de forkerte udsagn eller arbejde for dig, når du mestrer kunsten at kommunikere effektivt. I hverdagen har særligt ledere og mellemledere behov for at motivere, skære igennem og træffe beslutninger samt kommunikere overordnede planer, så de forplanter sig ordentligt – uden plads
Kommunikation er en spændende størrelse, der kan arbejde imod dig, hvis du bruger de forkerte udsagn eller arbejde for dig, når du mestrer kunsten at kommunikere effektivt.
I hverdagen har særligt ledere og mellemledere behov for at motivere, skære igennem og træffe beslutninger samt kommunikere overordnede planer, så de forplanter sig ordentligt – uden plads til fejlfortolkning eller usikkerheder.
Mestrer du ikke allerede kommunikations kunst, kan du se kurser inden for kommunikation her – det betaler sig!
Den moderne leder er god til at sætte rammer, inddrage og løse problemer
Det gode samarbejde mellem medarbejderne og lederne kommer for alvor til udtryk, når de ansatte kender deres ansvar og de forventninger, der er til dem. Men det går også den anden vej! De ansatte vil kun anskue dig som en god leder, hvis du også kender deres forventninger og kan sætte dig ind i deres situation(er).
Som leder skal du derfor kunne formidle kerneopgaverne og deres værdi, så de er til at forstå set i det større perspektiv. Det er også først, når kerneopgaverne står klart, at det bliver muligt at kommunikere nyt tiltag og forandringer.
Som leder er det også dit ansvar at gøre opmærksom på, hvad der er et krav og hvor de ansatte har indflydelse. Kommer de så med gode idéer og input, skal du naturligvis tage dem seriøst. Det er vigtigt, de føler, du også er på deres side og bakker dem op. Desuden er det op til dig at sørge for at løse problemer og finde løsninger, når der opstår udfordringer eller konflikter.
I alle disse situationer, er der en ting, der bliver nødvendig: soleklar kommunikation. Du skal sørge for, at dine tilhørere lytter til dig, at dine budskaber går igennem og at der er opbakning funderet i gode argumenter, historiefortælling (det er lettere at forholde sig til end noget abstrakt) samt sikkerhed i din sag.
Professionel kommunikationstræning er et af de midler, der lærer dig at blive en bedre leder, der kan føre sine budskaber igennem og skabe handling.
Leave a Comment
Your email address will not be published. Required fields are marked with *