Sådan får du mere overskud i hverdagen

Sådan får du mere overskud i hverdagen

Vi kender alle følelsen af at mangle overskud i hverdagen. Især ovenpå en grå og trist vinter er energiniveauet hos mange helt i bund. Vi ruller trætte ud af sengen morgenen, og slæber os dvaske igennem dagen med tunge langsomme skridt. Om aftenen flader vi ud på sofaen og halvsover foran fjernsynet eller iPaden blot

Vi kender alle følelsen af at mangle overskud i hverdagen. Især ovenpå en grå og trist vinter er energiniveauet hos mange helt i bund. Vi ruller trætte ud af sengen morgenen, og slæber os dvaske igennem dagen med tunge langsomme skridt. Om aftenen flader vi ud på sofaen og halvsover foran fjernsynet eller iPaden blot for at gentage samme mønster dagen efter. Det føles frygteligt ikke at have energi til de ting, man gerne vil, og mange energiforladte mennesker føler sig dagligt irritable, sure og kede af det. Men det er der heldigvis råd for! Så er du træt af at være træt, skal du læse med her, når vi præsenterer 3 tips til, hvordan du får mere overskud i hverdagen.

 

Få søvn nok

Du har med garanti hørt det mange gange før, men vi kan ikke sige det nok! Søvnunderskud er én af de største syndere, når det kommer til manglende overskud i hverdagen. Teenagere skal have 9-10 timers søvn og voksne 7-8 timer. Har du svært ved at falde i søvn om aftenen, kan det skyldes, at du ligger og kigger på telefon eller iPad i sengen. Lyset fra skærmen snyder din hjerne til at tro, at det er morgen, og derfor ”vågner den op” i stedet for at falde til ro. Så ligger du hver aften og nat og tjekker sociale medier, kan det være en rigtig god idé at lægge mobilen ud af soveværelset og investere i et gammeldags vækkeur i stedet.

 

Ryd op

Det kan være en stor hjælp at rydde op i dit hjem, så du kan få mere ro i sindet. De fleste af os har ikke meget synligt rod, fordi vi skjuler det i skuffer og skabe, så gæster ikke opdager det. Men det skjulte rod kan også nemt give os dårlig samvittighed flere gange dagligt, fordi vi konfronteres med det, hver gang vi åbner et skab eller trækker en skuffe ud. Mange af os har meget rod steder, hvor vi ikke tænker over det – fx på vores computere – og dette kan ubevidst virke stressende. Installer derfor et program som nvidia driver update, der opdaterer og rydder op på din computer, og slet desuden gamle filer og dokumenter. Organiser derudover dine filer i overskuelige mapper, så du hele tiden har overblik over al din computerdata.

Foretag samme oprydning i skabe og skuffer, hvor du smider alt til genbrug, som du ikke bruger, og resten af dine ting organiserer du i overskuelige kasser og skuffer, så alt har faste pladser. Dette gør det nemmere at overskue alle dine ting.

 

Spis sundt og varieret

Ofte kan mangel på energi skyldes den forkerte kost. Overvej, hvad du spiser, og hvor meget energi du får ud af hvert måltid. Ofte vil det være godt for dig at spise mere frugt og grønt, men det kan også være, at du er i kalorieunderskud og derfor ikke får nok næring. Så tænk over, hvad du spiser, og overvej, om du får det, din krop har brug for. Du kan med fordel bruge Madpyramiden som guide.

Det kan også være, at din krop mangler bestemte vitaminer, som du ikke får igennem din kost, og derfor kan det være en god idé at indtage kosttilskud som supplement til din kost.

Redaktionen
ADMINISTRATOR
PROFILE

Posts Carousel

%d bloggers like this: