Fem kvartaler i træk er smartphonesalget gået direkte tilbage. De nye toptelefoner er nemlig ikke så attraktive, at de berettiger den konstant opskruede pris, så stadig flere af os vælger sidste års topmodel, når den alligevel bliver sat ned, eller holder os til vores nuværende – dette plager mobilgiganterne. Smartphonesalget er faldende 2018 var
Fem kvartaler i træk er smartphonesalget gået direkte tilbage. De nye toptelefoner er nemlig ikke så attraktive, at de berettiger den konstant opskruede pris, så stadig flere af os vælger sidste års topmodel, når den alligevel bliver sat ned, eller holder os til vores nuværende – dette plager mobilgiganterne.
Smartphonesalget er faldende
2018 var det værste år nogensinde for salget af smartphones, og dette fald i salget har først mødt en lille med gang i 2020. Der går længere mellem, at vi skifter telefonen ud, og ofte bliver det ikke engang med den nyeste model, men med den nedsatte fra sidste år, som kan stort set det samme.
Det er særligt Apple der er hårdt ramt af faldet i salget. Apples markedsandel er på et år faldet med 20 procent og ligger nu omkring de ti procent – globalt. Danmark og resten af norden var et vækstmarked for Apple, som nu dykker. Smartphonemarkedet i norden har længe været mættet, nu rammer det også større markeder. Apple vinder dog stadigvæk med et salg på lige over 40 procent. Apple har typisk en høj markedsandel på de mest moderne markeder, hvor folk er mindst prisfokuserede. Man kommer lettere af sted med at sælge en telefon til 10.000 i Danmark end f.eks. i Kina. Priserne er rigtig nok blevet ekstremt høje og det kan være svært at gennemskue hvad man egentlig får med i prisen.
Flere og flere udbydere
Der kommer flere og flere lanceringer af nye telefoner på markedet og forbrugerne kan ikke følge med. Det er næsten blevet en kamp om flest lanceringer end det er blevet med fokus på forbrugerne. Danskerne har svært ved at gennemskue de mange muligheder og synes egentlig ikke der sker de store ændringer fra telefon til telefon – derfor venter vi gerne på, at der kommer endnu en lancering, så den foregående bliver nedsat gevaldigt i pris.
Gør det nemmere at gennemskue hvad du rent faktisk får for pengene, ved at kigge på diverse online testsites. På Mobilpriser.dk kan man finde detaljerede sammenligninger af de mobiltelefoner man kan finde på markedet lige nu. På den måde kan man vurdere hvilke behov du har og hvilke funktioner der er vigtige, for at en smartphone kan hjælpe dig i din hverdag. Toplisten over de bedste telefoner opdateres løbende i takt ned, at der bliver testet nyankomne mobiltelefoner på markedet.
Konkurrencen er i top
Både Samsung og Apple er hårdt ramt af den øgede konkurrence fra især kinesiske mobilmærker, hvor Huawei – som også er verdens største leverandør af teleudstyr – i 2018 er skudt i vejret. Her er, hvor mange smartphones verdens fem største mobilproducenter solgte i 4. kvartal 2018 og deres andel af verdensmarkedet (med 4. kvartal 2017 i parentes). På grund af faldet i det samlede salg slår ændringerne i markedsandelen hårdere igennem:
- Samsung: 70,4 mio. (74,5 mio.) – 18,7% (forskel: -5,5%)
- Apple: 68,4 mio. (77,3 mio.) – 18,2% (forskel: -11,5%)
- Huawei: 60,5 mio. (42,1 mio.) – 16,1% (forskel: +43,9%)
- Oppo: 29,2 mio. (27,3%) – 7,8% (forskel: +6,8%)
- Xiaomi: 28,6 mio. (28,2 mio.) – 7,6% (forskel: +1,4%)
Andre: 118,4 mio. (145,3 mio.) – 31,5% (forskel: -18,5%)
Samlet smartphonesalg: 375,4 mio. (394,6 mio.)
Kilde: IDC Quarterly Mobile Phone Tracker, 30. januar 2019
Leave a Comment
Your email address will not be published. Required fields are marked with *