Sjov, sjovere – speed pedelecs

Sjov, sjovere – speed pedelecs

    Alternativ, vanedannende, revolutionerende. Mange ting er blevet sagt om de spændende speed pedelecs siden cyklerne for alvor fik greb i asfalten på de danske cykelstier og i danskernes hjerter. En speed pedelec er en elcykel med en topfart på 45 km/t og som kan opnå en fart på hele 20 km/t, helt uden

 

 

Alternativ, vanedannende, revolutionerende. Mange ting er blevet sagt om de spændende speed pedelecs siden cyklerne for alvor fik greb i asfalten på de danske cykelstier og i danskernes hjerter. En speed pedelec er en elcykel med en topfart på 45 km/t og som kan opnå en fart på hele 20 km/t, helt uden pedalassistance eller tråd i pedalerne.

 

Gennem de senere år er speed pedelecs blevet et langt mere almindeligt syn på de danske cykelstier end tidligere. Flere ser tilsyneladende mulighederne i både de sundhedsmæssige, økonomiske og miljømæssige fordele ved, at købe en speed pedelec fremfor en bil. Siden den 1. juli 2018 har speed pedelecs været tilladte på de danske cykelstier, efter Transport-, Bygnings- og Boligudvalget indførte forsøgsordningen for speed pedelecs. Denne forsøgsordning indebærer, at registrering af speed pedelecs ikke længere er nødvendigt, men at cyklisten skal have en passende ansvarsforsikring, samt køre med en godkendt cykelhjelm. Der findes i dag specielle cykelhjelme til cyklister, som kører på speed pedelecs. Blandt andet mærket Abus producerer såkaldte ’pedelec hjelme’ som er specielt udviklede til, at beskytte ekstra godt ved høje hastigheder.

 

Efter forsøgsordningen skal det afgøres endeligt, hvorvidt 45 km/t fremover skal være tilladt på de danske cykelstier. Hvis speed pedelecs forsætter med at være registreringsfri og tilladte på cykelstien kan det i fremtiden komme til, at revolutionere pendling og transport, og derved betyde en markant udvikling i byernes infrastruktur.

 

Superelcykler og supercykelstier

En række kommuner har indgået et samarbejde omkring udviklingen af såkaldte ’supercykelstier’, for at imødekomme udviklingen indenfor speed pedelecs. Cykelinfrastrukturen i Danmark skal ifølge projektet optimeres således, at det bliver både nemt og sikkert, at vælge cyklen som transportmiddel på strækninger over fem kilometer. For netop speed pedelec cyklister er disse supercykelstier revolutionerende i forhold til transporttiden for dem, som tager en speed pedelec på arbejde frem for bilen.

 

Ifølge Finans.dk blev der solgt godt 55.000 elcykler i år 2018. Selvom der ikke findes specifikke tal for hvor stor en andel af disse, som var speed pedelecs, er disse nye supercykler allerede et almindeligt syn på de danske cykelstier. Dette vidner om, at speed pedelecs har fanget danskernes interesse, som et sundt og økonomisk alternativ til bilen. Hvis udviklingen fortsætter, kan vi i fremtiden forvente, at se markant flere speed pedelecs på vejene og dermed en revolutionerende ændring i, hvordan vi færdes i trafikken.

 

I Danmark er speed pedelecs fra mærker som Stromer, HNF Nikolai og Riese und Muller blandt de mest populære modeller. Disse speed pedelecs are skabt til både at se godt ud, og at kunne præstere optimalt på alle typer distancer. Hos Hellorider.dk findes et stort udvalg af speed pedelecs i alle prisklasser. Der findes desuden vigtig information om regler for kørsel på speed pedelecs i Danmark, samt råd og vejledning til, hvordan man bedst benytter sig af fordelene ved en speed pedelec.

 

Redaktionen
ADMINISTRATOR
PROFILE

Posts Carousel