Linkbuilding – det oversete element i din SEO

Linkbuilding – det oversete element i din SEO

Når vi snakker om søgemaskineoptimering, også bedre kendt som SEO, er der mange aspekter at tage fat i. Kort sagt handler SEO om værktøjer brugt af webdesignere og –udviklere for at forbedre de interne såvel som eksterne dele af en hjemmeside eller webshop til søgemaskinernes krav på internettet. Disse værktøjer bliver benyttet til at forbedre

Når vi snakker om søgemaskineoptimering, også bedre kendt som SEO, er der mange aspekter at tage fat i. Kort sagt handler SEO om værktøjer brugt af webdesignere og –udviklere for at forbedre de interne såvel som eksterne dele af en hjemmeside eller webshop til søgemaskinernes krav på internettet. Disse værktøjer bliver benyttet til at forbedre hjemmesidens synlighed i søgemaskinerne – altså placering på Google. Jo højere placering, din hjemmeside får på Google, desto flere besøgende potentielle kunder vil der altså komme til siden gennem søgemaskinerne. Med SEO kan man altså optimere sin hjemmeside, forbedre sin online markedsføring og udkonkurrere sine konkurrenter – men det er et værktøj, som skal benyttes korrekt. Et overset element af SEO er linkbuilding. Kort sagt handler linkbuilding om at skaffe og bygge henvisende links fra eksterne platforme til din hjemmeside. Jo flere links, din hjemmeside har, desto højere vil Google placere den på søgeresultater. Men hvad omfatter linkbuilding egentlig?

Et link er ikke blot et link

Når man taler om linkbuilding, kan man opdele begrebet i tre underkategorier: ekstern linkbuilding, intern linkbuilding og udgående linkbuilding. For at komme godt i gang med linkbuilding er det vigtigt at have styr på sin interne linkbuilding og udgående links fra en start. Dette betyder, at de interne links på din hjemmeside og de udgående links fra din hjemmeside giver mening og understøtter dit generelle SEO-arbejde. De interne links hjælper potentielle kunder og søgemaskiner med at navigere rundt på din hjemmeside eller webshop, mens Udgående links fra din hjemmeside til eksterne hjemmesider hjælper kan give dig værdi og nyttefulde relationer i branchen. Ved ekstern linkbuilding handler det om at skabe links fra andre hjemmesider til din egen hjemmeside, og her er det vigtigt at have fokus på at finde relevante links, som gør det nemmere for en potentiel kunde at nå frem til din side. Relevante links kommer ofte fra hjemmesider, som selv er højt placeret på Google, og som opererer inden for nogenlunde samme branche som det, linket til din hjemmeside omhandler.

Gode råd til dig, der vil i gang med linkbuilding

Linkbuilding er en kompleks og kontinuerlig proces, der kræver meget arbejde. Samtidig er det et af de vigtigste elementer inden for SEO i forhold til at positionere sig godt i søgemaskiner. Derfor kan du med god grund få professionel hjælp til din linkbuilding, men inden da også have disse råd med i dine overvejelser:

  1. Spred de indgående links over en længere tidsperiode og variér din hjemmesides ankertekster for fuldt udbytte
  2. Sørg for at have stor varians i dine linkkilder, så alt ikke stammer fra samme eksterne platform og efterlader ansvar et enkelt sted
  3. Husk at sprede dine links over hele din hjemmeside eller webshop. Sørg gerne for at alle sider på din hjemmeside har et indgående link, så trafikken spredes bedst muligt over hele sitet
  4. Husk på, at linkbuilding er kontinuerlig proces. Hvis du stopper med at bygge links, vil dette signalere en forældet og uinteressant hjemmeside.

 

Redaktionen
ADMINISTRATOR
PROFILE

Posts Carousel

%d bloggers like this: