Dataopsamling giver nye dimensioner til undervisningen

Dataopsamling giver nye dimensioner til undervisningen

  Danmark er et privilegeret land, hvor alle børn får kompetent læring og skoleundervisning, der motiverer og opmuntrer til nysgerrighed for hundreder af elever hver dag. I takt med digitaliseringen og teknologiens udvikling skaber det endvidere nye muligheder for folkeskolerne over hele landet, der kan skabe en revolutionerende undervisning. Læs mere her om mulighederne for

 

Danmark er et privilegeret land, hvor alle børn får kompetent læring og skoleundervisning, der motiverer og opmuntrer til nysgerrighed for hundreder af elever hver dag. I takt med digitaliseringen og teknologiens udvikling skaber det endvidere nye muligheder for folkeskolerne over hele landet, der kan skabe en revolutionerende undervisning. Læs mere her om mulighederne for dataopsamling som en afgørende del.

Hvad er dataopsamling?

I det moderne samfund som vi lever i, har vi muligheder, der ikke synes mulige for blot nogle få år siden. Blandt andet er dataopsamling blevet en afgørende del af udviklingen og undersøgelserne. Specielt i erhvervsverdenen inden for  industrien og produktioner er dataopsamling med til at dokumentere processerne. Det er dog ikke det eneste, som dataopsamling kan. Det er grundlaget for at stille kritiske spørgsmål og søge efter svar, der validt kan svares på.

 

Derfor er dataopsamling vigtig i undervisning specielt i de naturfaglige fag, hvor der er plads til eleven selv kan udforme spørgsmål og undersøge. Ligeledes er der mange forsøg, hvor dataopsamling ikke kan undværes. Det vil for eleven også være en fordel at blive bekendt med mulighederne, da det i fremtiden blot vil have en om muligt større rolle for effektiviseringen af processer.

Dataopsamling i undervisningen

Den moderne teknologi har skabt midler, der er anvendelige til undervisning selv ned i de mindre klasser. Mange elever oplever, at det netop er her, hvor de tilegner sig den største bedrift og udvikling. Det er på baggrund af, at alle lærer forskelligt og har forskellige interesser. Derfor er der skabt rum til, at der kan være mere interaktion for de elever, der ikke oplever den store begejstring eller lykkefølelse. Det undersøgende element af undervisning vil give plads til elever, der oplever besvær ved blandt andet læsning og lignende øvelser.

 

Elementer, som kan implementeres i undervisning, er følgende, der alle vil give en øget dataopsamling

 

  • ProScope Mikroskoper USB
  • Sensorer
  • Vernier Fysik Apparatur

 

Mange unge har i dag en Macbook eller en computer, der kan være et værktøj, som er anvendelig i undervisningen blandt andet et ProScope Mikroskoper USB. De kan fås med eller uden linse, alt efter hvilke forsøg og dataopsamling, der er tale om. Der vil være tale om en lang række muligheder for måling og andre funktioner, der sætter sig på spidsen og skaber en ny undervisning for både elever og lærer.

 

Sensorer er forskellige, men det kan eksempelvis være en energisensor. De vil være koblet op på solpanelerne via LaQuenst 2 datalogger. Det giver en trådløs funktion. Det spænder dog bredt i anvendelsen. Det kan blandt andet også anvendes ved, at eleverne kan måle deres egen hjertefrekvens. Alt afhængig af fag og forløb, så vil det kunne variere.

 

I fysik kan en vernier fysik apparatur være anvendelig, der kan være med til at måle vinkelhastighed, masse, radius og meget mere. Det er blot et udpluk af de mange løsninger, der kan være centrale i dataopsamling. Det er snarere et spørgsmål om, hvad den enkelte skole har behov for i deres midler til dataopsamling for deres elever.

Redaktionen
ADMINISTRATOR
PROFILE

Posts Carousel

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *

Cancel reply
%d bloggers like this: