Mål effekten af søgemaskineoptimering

Mål effekten af søgemaskineoptimering

Det er utrolig vigtigt at måle effekten af din SEO-indsats, så du ved, hvad der virker og hvad der ikke gør. På den måde bliver du løbende klar over, hvad du skal skrue op og ned for, så du hele tiden sørger for at præstere bedre og bedre i søgemaskinerne. Som regel arbejder man med

Det er utrolig vigtigt at måle effekten af din SEO-indsats, så du ved, hvad der virker og hvad der ikke gør. På den måde bliver du løbende klar over, hvad du skal skrue op og ned for, så du hele tiden sørger for at præstere bedre og bedre i søgemaskinerne. Som regel arbejder man med tre niveauer inden for effektmåling; synlighed, trafik og handlinger, og disse niveauer vil blive gennemgået i de følgende afsnit.

Niveau 1: Synlighed

Hvis ikke du bliver set på Google og andre søgemaskiner, får du ingen relevant trafik og det betyder, at du heller ikke får nogle leads eller kunder. Det er en ond cirkel, som du skal have stoppet hurtigst muligt. Hvis ikke du har forstand på SEO, er det en god idé at søge professionel hjælp hos et SEO og Ads bureau. De vil for det første kunne hjælpe dig med at skabe det bedst mulig udgangspunkt for din virksomhed i forhold til søgeord, som er dem, brugerne finder dig på. Derudover vil et bureau også måle på din synlighed og løbende give dig et overblik over, hvordan det står til for din forretning.

Niveau 2: Trafik

Selvom der findes mange forskellige redskaber til måling af trafik, er Google Analytics det mest populære og udbredte. Det skyldes formentlig, at det både er et effektivt og gratis program. De mere avancerede programmer bliver for de fleste for komplicerede at bruge og for dyre. Når du vil måle på dine SEO-aktiviteter, skal du først sørge for, at den data, som du får ind på din webanalytics løsning, er korrekt. Det er desværre ikke altid lige nemt, da tracking koden på hver side skal være indsat korrekt, og derudover skal der også filtreres trafik fra, som ikke er relevant, herunder eksempelvis trafik fra medarbejdere. Ligesom under synlighed er det derfor også i dette tilfælde en god idé at samarbejde med professionelle, som sørger for, at der ikke bliver taget beslutninger på grundlag af forkert data.

Niveau 3: Handlinger

Det er forskelligt fra virksomhed til virksomhed, hvad der er relevant at se nærmere på i forhold til brugernes handlinger, og det kan naturligvis også ændre sig over tid. Der er desuden uendeligt mange muligheder med eksempelvis Google Analytics, så du skal som virksomhed passe på ikke at drukne i for mange tal og fine rapporter. Eftersom du alligevel ikke kan forbedre alt på én gang, kan du med fordel fokusere på nogle få tal af gangen. Du kan eksempelvis starte med at se på din afvisningsprocent, som er det antal af brugere, der kun ser én side, før de forlader din webside igen. Det er vigtigt at forsøge at reducere dette tal.

Kast dig endelig ud i at måle på effekten af din SEO-indsats eller indled et samarbejde med et SEO og Ads bureau, som kan hjælpe dig med at justere og vælge den retning, som er bedst for din virksomhed. Det er i de fleste tilfælde alle pengene værd.

 

Redaktionen
ADMINISTRATOR
PROFILE

Posts Carousel

%d bloggers like this: