Brug af apps på mobilen er siden lanceringen af App Store for 10 år siden vokset enormt. Det er sket i takt med, at et væld af både spil-apps som fx Candy Crush Saga og det dansk udviklede Subway Surfers, de mest populære spil i 2018, er blevet lanceret og gjort tilgængelige i App Store.
Brug af apps på mobilen er siden lanceringen af App Store for 10 år siden vokset enormt. Det er sket i takt med, at et væld af både spil-apps som fx Candy Crush Saga og det dansk udviklede Subway Surfers, de mest populære spil i 2018, er blevet lanceret og gjort tilgængelige i App Store.
Dernæst er der de meget benyttede apps til hurtig billed- og videodeling som Snapchat, Instagram og ikke mindst WhatsApp og Skype. De er alle blevet udviklet og lanceret, således de i dag er meget nemt tilgængelige på mobiltelefonen via GooglePlay og App Store. Også apps, der er knyttet til sport som fx sports-betting apps, hvor du kan spille og oddse på fodbold, tennis, håndbold og flere andre sportsgrene er blevet yderst populære og har millioner af brugere verden over.
Det hænger sandsynligvis sammen med, at fodbold også er den mest viste/sete sportsgren på tv. Desuden er fodbold også den største fritidssportsaktivitet i Danmark, hvor der ifølge DIF’s statistikker i 2017 var 326.538 medlemmer i Dansk Fodboldunion. Næststørste sportsaktivitet var Dansk Gymnastikforbund med 197.224 medlemmer. Fodboldstjerner og deres klubber støttes og følges således af millioner af mennesker, og for mange kan en del af denne fandyrkelse være at spille og oddse på ens favorithold. Når det gælder spil-apps, hvor du kan spille på resultater af sportskampe og få chancen for at vinde, er fodbold den mest populære sportsgren. Her kan man for eksempel finde spil på fodbold i første runde af superligaen, hvor Sønderjyske møder AGF til odds 2.55 for sejr til hjemmeholdet. Tennis, håndbold og basketball er også sportsgrene, som dyrkes og følges internationalt af millioner af mennesker, og mange finder det derfor interessant også at bruge tid på at spille på kampenes resultater.
Traditionelle spil-apps
De traditionelle spil-apps også er blevet utroligt populære i takt med den digitale udvikling, der har betydet, at mobiltelefonen er et uundværligt redskab i hverdagen for langt de fleste mennesker. Spillene er nemme at downloade, og man lærer hurtigt at spille dem, da reglerne er nemme at forstå. At fordybe sig i et spil kan være en måde at give sig selv en velfortjent pause på i hverdagen. Ligesom nogen mennesker vælger at læse en bog, et magasin, blad eller en avis, vælger nogen at fordybe sig i et spil.
Fordelen ved apps på mobilen er bl.a. muligheden for at kunne spille hvor som helst og når som helst. Langt størsteparten af os har altid mobilen på os, og dermed kan vælge at spille, fx mens vi pendler/tager bussen eller toget til og fra job, i frikvarteret, i pausen fra jobbet, eller mens vi venter på, at tevandet koger.
Fordi apps er så let tilgængelige på mobiltelefonen, som langt de fleste mennesker altid har på sig, har dette givet virksomheder en oplagt mulighed for at nå potentielle forbrugere via endnu en digital platform i tillæg til tv, radio og computer. Dette har sat skub i udviklingen af apps til alverdens produkter og tjenester. Og anvendelsesmulighederne for apps bliver tilsyneladende stadig flere, efterhånden som udviklingen af disse bliver mere avanceret, og flere og flere virksomheder ser mulighederne i app-anvendelse i netop deres branche.
Spil ansvarligt – www.rofus.nu, Reklame. Min 18 år. Regler- og vilkår gælder