Er Employer Branding stadig et buzzword?

Er Employer Branding stadig et buzzword?

Vi befinder os i en dynamisk verden. Alting går meget stærkt, loyalitetsgraden er svækket og mulighederne har aldrig været større. Konkurrencen omkring de gode jobs er benhård. Der kigges ikke kun lokalt, men nu også globalt. Et job i London, Paris, New York, Sydney er ikke urealistisk. Det samme gør sig gældende i rekrutteringsprocessen. Skal

Vi befinder os i en dynamisk verden. Alting går meget stærkt, loyalitetsgraden er svækket og mulighederne har aldrig været større. Konkurrencen omkring de gode jobs er benhård. Der kigges ikke kun lokalt, men nu også globalt. Et job i London, Paris, New York, Sydney er ikke urealistisk.

Det samme gør sig gældende i rekrutteringsprocessen. Skal et IT-firma i England ansætte en ny mand til deres HR-afdeling, er det ikke nødvendigvis en britisk statsborger der er garanteret stillingen. Den bedste kandidat findes måske i Indien. Dette er vilkårene som både arbejdsgivere og arbejdstagere opererer under.

Udfordringen er gensidig, eftersom en god position i en større virksomhed, ikke alene handler om titel og løn. Der er mange andre faktorer som har en indflydelse i at tiltrække de bedste kandidater til jobbet. Employer-branding. Dette begreb lever i sit bedste velgående, og med teknologiens udvikling er det kun blevet endnu nemmere for nye medarbejdere at danne sig et indblik af arbejdspladsen, før man gør sig overvejelser omkring ansøgning eller ansættelse.

Løn er en meget kortsigtet strategi, og har i bund grund en minimal indflydelse på beslutningen når alt kommer til alt. Dette opstår ved at løn er noget forventeligt. Alt udover er her virksomhederne kan differentiere sig for at skabe de mest attraktive vilkår.

Fleksibilitet, frihed under eget ansvar, sunde frokostordninger, inspirerende kontorlokaler, viden, netværk og de sociale værdier.

En medarbejder har aldrig en ensartet indgangsvinkel til jobbet. Dette skal forstås fra virksomhedens side, sådan det bliver muligt at tiltrække den bedst tænkelige kandidat til jobbet.

Det skal naturligvis heller ikke blive et tag-selv-bord. Det handler rettere om at gøre arbejdspladsen attraktiv overfor de bedste kandidater på arbejdsmarkedet. Ligeledes viser forskning, at gode medarbejdere, tiltrækker nye/ måske endnu bedre medarbejdere. Talenter vil samarbejde med talenter.  

Ingen loyalitet = Høje rekrutteringsudgifter

Indledende kommenterede vi den svækkende udvikling i forhold til loyalitetsgrad i mellem arbejdsgiver og arbejdstager. Ligeledes kan dette forhold styrkes, hvis medarbejdertrivsel prioriteres som en værdi i virksomheden. Det er meget dyrt at rekruttere nye medarbejdere – det er endnu dyrere hvis de skifter arbejdsplads inden for en kort tidsperiode, for så at skulle rekruttere en ny kandidat.

Rekrutteringsprocessen er et af de vigtigste led i en ansættelse. Men det kan være svært at rekruttere en god kandidat, hvis man ingen gode ansøgninger modtager. Netop derfor er det essentielt at prioritere sin employer-branding udadtil, for at sikre de bedste kandidater søger hos den pågældende virksomhed. Det er også her det kan illustreres en fin sammenhæng mellem disse to begreber – employer branding og rekrutteringsprocessen.

Det handler ikke kun om at tiltrække gode medarbejdere. Det handler også om at bevare dem…

Redaktionen
ADMINISTRATOR
PROFILE

Posts Carousel