Gør det ondt i fødderne når du løber?

Gør det ondt i fødderne når du løber?

Har du oplevet smerter i dine fødder når du går, står eller løber? Mange løbere, både erfarne og nybegyndere, kan opleve smerter i fødderne når de løber. Smerterne kan skyldes flere ting, og mange løbere vil forsøge af afhjælpe problemet ved f.eks. at investere i nye dyre løbesko – men det er oftest ikke her,

Har du oplevet smerter i dine fødder når du går, står eller løber? Mange løbere, både erfarne og nybegyndere, kan opleve smerter i fødderne når de løber. Smerterne kan skyldes flere ting, og mange løbere vil forsøge af afhjælpe problemet ved f.eks. at investere i nye dyre løbesko – men det er oftest ikke her, at problemet ligger. Smerterne kan blandt andet skyldes forkert fodstilling, forkert fodtøj (eksempelvis stiletter eller sko, der trykker på tæer/forfod) samt overvægt, som unødigt belaster fødderne.

Generelt er det bedste råd at give, at man skal passe på passe på sine fødder gennem hele livet.

 

Nedsunken forfod

Når fodens naturlige fodbuer presses ned, opstår der det, som i daglig tale omtales som nedsunken forfod eller forfodsfald og hvert skridt vil føles som om fodens knogler træder direkte på spidsen af en nål, eller rammer mod en hård sten. Belastningen vil, ved nedsunken forfod, nemlig være på ledhovederne på fodens tre midterste tæer frem for fordelt mellem storetåen og lilletåens trædepuder. Det er ved denne nye belastning på fodens midte, at smerterne opstår.

Behandlingen af forfodsfald vil oftest ske gennem indlægssåler til nedsunken forfod. Indlægssålerne kan afhjælpe belastningen, og hvilken type af sål du skal bruge afhænger af årsagen til den nedsunkne forfod.

  • Ved ”blød” fod: hvis man har en såkaldt blød forfod, kan man få såler med indbyggede forfodspelotte, som har til formål at løfte foden på plads og genskabe fodens naturlige bue.
  • Ved ”stiv” fod: hvis foden derimod er fikseret eller stiv vil en forfodspelotte næppe være gavnlig. Her bør man i stedet investerer i et ’sommerfugle indlæg’, hvor der fokuseres på at gøre plads til den nedsunkne forfod og derigennem aflaste foden.

Et godt sted at starte, hvis man oplever smerter i fødderne, er at henvende sig til fysioterapeuter, fodspecialister eller til din praktiserende læge. De vil kunne hjælpe dig videre med øvelser, som kan styrke og træne fodens muskulatur. En genoptræning af foden er et must ved nedsunken forfod, og indlægssåler til skoen kan undervejs i træningen aktivt være med til at mindske smerterne og den fysiske belastning, da sålerne vil være særligt udvalgte til netop din fod.

Smerter ved løb

Oplever du som løber smerter ved løb, er det en god idé at få undersøgt din fodstilling – og om din fodstilling passer til dine løbesko. Det er nemlig ikke altid den bedste løsning at investerer i nye løbesko hver gang du oplever smerter og ubehag, og man bør i stedet kaste et blik på årsagen til smerterne. Ofte kan en indlægssål være nok til at afhjælpe belastningen og give den optimale støtte, så du samtidig mindsker risikoen for at få løbeskader. Før du investerer i dyre såler, bør du få en faglig vurdering af, hvordan problemet afhjælpes bedst muligt.

Ved at investere ekstra energi i at få styr på din fodstilling, vil du samtidig kunne opleve forbedringer op gennem knæ, hofter, ryg og nakke, og du vil få en mere naturlig og afslappet kropsholdning.

 

Newbie
AUTHOR
PROFILE

Posts Carousel

%d bloggers like this: